01 December 2012

M.L.M (Mangkuk La Mangkuk)



Kira kira sebulan dua yang lepas ,tanpa diduga seorang kawan lama gua sibuk cari gua .Cari tu , bukan cari calang calang cara.

Siap ajak makan , ajak main boling ,nak jumpa dengan orang rumah gua dan pelbagai lagi . Gua pun macam kebiasaan layankan baik dengan tanpa sebarang syak wasangka yang buruk. Pada gua kawan lama nak kembali jalinkan ukhuwah apa salahnya kan .

Kelmarin , kawan gua ini pun sms gua .Katanya ada hal penting .Gua reply SMS tanya hal apa, namun tak berbalas .Dengan sebarang sangkaan baik , gua pun pergi ke tempat yang dijanjikan walaupun terpaksa menempuh jalan berlopak dan kesesakan jalan raya bandar .

Sampai ditempat yang dijanjikan ,gua duduk dan meng-order air limau suam dan gua tanya ada hal apa ?Maka bermulah al-kisahnya yang gua ringkaskan 

MLM tak dapat dipisahkan dengan modal air liur
MLM tak dapat dipisahkan dengan cara seorang "adviser" datang dengan lagak kereta mewah dan sembang kencang pejabat mewah dsb
MLM tak dapat dipisahkan dari "cari kawan yang lama tak contact" 

gua pun mendengar dengan lebih banyak meng-angguk dan diam cuma kadang kadang menyelit kata 

dan sampai akhir , sebelum gua beredar saja gua trick kawan gua yang ajak join MLM ni

"aku teringin nak melabur , tapi tiada modal , apakata aku pinjam keuntungan kau dalam pelaburan ini untuk sebagai aku modal melabur ? Nanti aku dapat untung , kau tolak-lah sampai habis hutang aku (modal) tu "

dan jawapan yang gua terima menunjuk-kan , kawan gua ini jelas cari gua hanya untuk MLM dan tidak pada apa sangkaan baik yang gua rasakan .

Semalam , gua tertinggal telefon bimbit dirumah ketika bekerja . Gua tengok ada lebih 10 Miss Call dan lebih 5 SMS dari member gua , ajak gua jumpa adviser kaya dia .

Hari ini , gua putuskan bahawa kawan macam ini tak boleh nak dibawa kawan sangat . Cukup sekadar berkawan bila jumpa angguk kepala dan senyum .

Itupun kalau hati ni masih tak terasa ditipu dan diperbodohkan !