16 March 2010

Nasib baik erk!!


( Berdoalah , agar kita sentiasa dalam keadaan bernasib baik . Hampir terlanggar pokok , tapi tak terlanggar pun kira nasib baik kan?)

Kehidupan ini , tak perlu gopoh gopoh untuk dicorak-kan . Ada perancangan , itu sudah menjadi kekuatan utama . Contohnya , macam soal kahwin , makan tengah hari dan tak terkecuali sambung belajar .

Bab sambung belajar ini menarik . Semalam hampir dua perempat dari surat khabar perdana memaparkan berita kursus kejuruteraan di UniMap (Universiti Malaysia Perlis) tidak diiktiraf JPA dan LAN . Lebih memburuk-kan keadaan bilamana pihak Universiti mengakui baru nak memohon pengiktirafan dari pihak terbabit .

Aku tarik nafas sedalam dalam tanda syukur . Sebelum aku bersama kerja aku sekarang , dikala aku ‘down’ sebab tak dapat sambung belajar , IPTA ini memberi peluang untuk sambung pengajian disitu . Dilema jugak waktu itu . Budak budak sebaya , semua sambung . UniKL , Aberdeen , UM , UTM tak payah cakapla , dan tak terkecuali UMP untuk sek sek lembu a.k.a two-pi .

Tapi kesudahanya , aku menolak untuk sambung belajar , dan tak lupa DIGI yang menawar gaji purata RM3K sebulan untuk memilih syarikat yang menaja MU sekarang . Makanya, sekarang aku berasa , akulah manusia paling bernasib baik di dunia .

Sebenarnya , pengiktirafan itu hanya buatan manusia . ILmu , tetap iLmu .

~ cau ~

5 comments:

Anonymous said...

agak kasar ump untuk sek sek lembu wallahualam

Buza said...

Terima kasih atas teguran Encik/Cik/Puan Anonymous .

nEd~Ya said...

anonymous berada di mana sahaja.
anon yg sgt2 mengenali incik penulis blog dan tunangnya. cume teguran nye kali ini sedkit mulia berbanding sebelum ini. sudahlah incik penulis blog, kata2 kiasan di blog memancing sikap emo mereka. tanpa mereka tahu sahabat kite sememangnya ber'nickname' kan two-pi dll. mereka ingat kamu main sebut je kot. aduhai..

pesal said...

no wonder la ada kwn2 ak lepasan unimap xleh keje....xleh akreditasi rupenye...

Buza said...

hahahaha ..... Untung nasib je pesal ....:)