27 October 2010

Masalah , bila duit bertukar jadi penghawa dingin !


Bani Melayu beragama Islam mendominasi jumlah penduduk Malaysia berjumlah hampir 28.9 juta orang . Jadi kalau dah Islam mesti kena bayar zakat , dan untuk tahun ini jumlah bayaran zakat fitrah yang perlu dibayar ialah RM 7.00/kepala , konon harga untuk 1 kilogram beras .

Beras gred baik camne pun aku tak tahula , sebab beras biasa Jalaludin Hasan pun baru RM 2.30/kilo gram .

Dikira – kira , ambiklah 18.9 dari 28.9 juta orang di Malaysia adalah beragama Islam , dan dikecikkan lagi jumlah ke 15 juta sahaja , sebab bukan semua orang bayar zakat , didarabkan dengan purata harga zakat Malaysia RM 5.00 , maka jumlah yang terhasil adalah

15 , 000 , 000 penduduk x RM 5.00/kepala/purata = RM 750 , 000 , 000 ( RM 750 juta ringgit) .

Itu baru zakat fitrah , belum termasuk zakat perniagaan , zakat harta , zakat tanaman , dan pelbagai zakat lain yang kalau dikira kira mahu mencecah RM 2 Bilion setahun . Fakta lain-nya TM sahaja bayar zakat perniagaan hampir RM 100 juta/tahun .

Tapi kaitan dua kisah ni membuat aku sering tertanya tanya , apa faedah kita membayar zakat ( Dalam konteks Malaysia ) ?

1 . Satu keluarga Aties merempat bawah jambatan

2 . Persekutuan pungutan zakat agama Maradona Wilayah Persekutuan menyalahgunakan peruntukan zakat .

Kalau tanya orang politik pemerintah , dorang akan jawab “ Kes Terpencil !” . Masalah betul , tak bayar berdosa bayar tahu disalahguna jadi marah .


-cAu-

1 comment:

Anonymous said...

-maiwp sudah beri penjelasan
http://www.malaysiakini.com/news/146707
-jgn cepat perlekeh institut yg dikaitkan dengan islam...kalau kita orang islam perlekeh, hilang rasa hormat orang bukan islam terhadap islam